top of page
salmon.jpg

הנדידה

בחלק הקודם ראינו חלק מהבעיות שעומדות בפני דגי הסלמון כתוצאה מיחסי הגומלין שבין פעילות האדם לאופן החיים שלהם. כדי שמאמצי שימור יצליחו, יש לקחת בחשבון את כל מעגל החיים של היצור החי שאותו מנסים לשמר. בחלק זה נתמקד בתהליך הנדידה עצמו ובמה הוא כרוך.

 במחקר זוהו מספר שינויים נוספים שמתחוללים בשלב המעבר לנדידה, ביניהם שינויים התנהגותיים. הדגים מתחילים להראות העדפה של כיוון הגוף במורד הזרם, ירידה בהתנהגות תוקפנית וטריטוריאלית, והנטייה להתלהקות ולהעדפת מים מלוחים עולה. ככל הנראה יש קשר בין השינויים ההתנהגותיים והפיזיולוגיים שמתרחשים בשלב זה. כאשר הדגים גדלים בנחל מלאכותי עם זרם קבוע, התנהגותם אינה משתנה באביב, תקופה שבה נחלים טבעיים מתאפיינים בזרם מהיר יותר. מתצפית זאת החוקרים העלו השערה כי השינוי בעוצמת הזרם הכרחי כדי להתחיל את הנדידה. ממצא זה ואחרים מעלים את הסברה שישנם שינויים פיזיולוגיים הכרחיים לפני התחלת הנדידה. השינויים הפיזיולוגיים מלווים באותות סביבתיים כגון שינוי באורך היום ובטמפרטורה ובסימנים חברתיים כגון נוכחות פרטים נוספים בקרבת הדג אשר יכולים להיות מעורבים בהתחלת הנדידה. העובדה שהפרטים השונים מתחילים את הנדידה בתוך תקופה של כ 3-6 שבועות, מעידה על תגובות דומות שלהם לאותות הסביבתיים והשינויים הפנימיים.

כיצד יכול להתרחש תיאום ללא שליטה מרכזית?

כדי לבחון שאלה זאת, נפנה למודל מבוסס סוכנים של התלהקות (Flocking).

כדי להבין את המודל, נשחק תחילה משחק תפקידים. על כל הכיתה להתפזר בשטח מוגבל (כחצי מגרש קטרגל, לדוגמה). כל אחד מתחיל לנוע בכיוון אקראי. התנועה היא בצעדים בודדים ומסונכרנים (המורה מתזמן את הצעדים).  

פיתחו את הנטלוגו. חפשו בספריית המודלים את מודל ה-Flocking (ניתן ללחוץ ctrl M כדי להגיע במהירות, ולחפש את המילה Flocking בשורת החיפוש למטה). לאחר שטענתם את המודל, ליחצו setup ואתם אמורים לקבל מסך דומה לזה:

Flocking 01.png

גודל האוכלוסיה

מרחק הראיה

מרחק ההפרדה

זוויות הפנייה של הציפורים זו כלפי זו

זוויות הפנייה של הציפורים זו הרחק מזו

עימדו עם העכבר מעל הסרגלים ותוכלו לראות תיאור קצר של מה שאותו סרגל שולט בו.

Question-Mark-Fractal.png

1. מהם כללי ההתנהגות של הפרטים במודל? 

 

2. איזה דפוס מתהווה במהלך הרצת המודל?

3. האם תוכלו לשנות את הפרמטרים במודל כך שיתהווה דפוס שונה? אם כן, איזה דפוס קיבלתם?

4. השינויים שהכנסתם בשאלה 3 - כולם שינויים בהתנהגות האינדיווידואלית של כל סוכן. אם כך, האם נחוץ גורם בקרה מרכזי כדי ליצור דפוסים כגון התלהקות? האם צריך "מפקד" ללהקה כדי שהיא תיווצר?

שאלות

כעת נשתמש בסייג' מודלר כדי לייצג את מארג יחסי הגומלין במערכת. הגדירו את מרכיבי מערכת בעזרת פיסקת הפתיחה בעמוד זה. ייצגו את המרכיבים ויחסי הגומלין ביניהם כפי שלמדתם. נמקו כל קשר גומלין שאתם מגדירים (הסתמכו על ידע ביולוגי). 

Contact

I'm always looking for new and exciting opportunities. Let's connect.

123-456-7890 

ביולוגיה בראיה מערכתית

©2022 by Ram Tamir

bottom of page